Het is vijf jaar geleden dat we OrangeCrest Consulting zijn gestart. Nu in ons vijfde, ‘HIGH FIVE!’ jaar een mooi moment om ons uitgangspunt van ‘gespecialiseerde T-Shaped consultants’ erbij te pakken. Wat is ervan terecht gekomen? En wat zijn onze ervaringen?
Gespecialiseerde club met T-Shaped consultants
Een van de eerste uitgangspunten die we hebben bepaald was dat het een leuke en gezellige hechte club moest zijn (check maar eens de foto’s en filmpjes van onze bijeenkomsten). Maar daarnaast ook een gespecialiseerde club met een duidelijk T-shaped profiel die ervoor zorgt dat de consultants niet enkel hun opdracht bij onze klanten uitvoeren, maar ook proactief meedenken met hoe het nog beter kan.
De basis hiervoor ligt vanzelfsprekend in gedrag en houding. Kijk je verder dan enkel je oorspronkelijke opdracht, durf je jezelf uit te spreken over zaken die jou inziens beter kunnen en hoe doe je dat dan? Actieve begeleiding, open discussies en inhoudelijke gesprekken met consultants onderling tijdens onze table topic sessies dragen daar substantieel aan bij. Gebruik maken van kennis en ervaringen van collega’s is niet alleen nuttig maar ook erg gezellig (wat ook weer bijdraagt aan ons uitgangspunt om een hechte club te zijn).
Maar is dat voldoende?
Wat mij betreft is de vraag stellen hem ook beantwoorden en dat antwoord is “Nee, dat is niet voldoende”. Als specialist is het ook belangrijk goede kennis te hebben van ontwikkelingen, methodes en technologie om je vak uit te voeren. Inhoudelijke trainingen en certificeringen horen daar dan ook zeker bij!
Trainen en certificeren
Ik kan wel stellen dat we bij OrangeCrest Consulting veel aandacht hebben voor de inhoudelijke kant van ons vak. We investeren dan ook veel in trainingen. Certificeren is wat ons betreft daar een wezenlijk onderdeel van.
De laatste tijd spreek ik regelmatig met consultants die onze club willen komen versterken. Wat mij daarbij opvalt is dat ze niet zoveel inhoudelijke kennis of persoonlijke vaardigheden trainen en niet de moeite nemen om de bijbehorende certificering te behalen. Ook hun werkgever lijkt zich daar niet zoveel zorgen om te maken. Een verkeerde kostenoverweging? Gebrek aan persoonlijke aandacht? Jammer en wat mij betreft een gemiste kans.
Waarom? Er zijn verschillende redenen die ik graag kort toelicht.
Aantoonbaar
Als specialist zijnde ben je iedere dag bezig met het uitvoeren van je opdracht en werkzaamheden. Of het nu bij een klant is als consultant of als werknemer. De kennis die je hiervoor nodig hebt die leer je veelal ‘On the job’ en de ervaringen bouw je vanzelf op tijdens de uitvoering. Eventuele begeleiding en coaching zijn daarbij ook belangrijk vanuit je omgeving om specifieke kennis tot je te nemen.
Maar wat ga je hierna doen? Blijf je dezelfde opdracht en werkzaamheden uitvoeren? Of wil je ook eens een keer iets anders? Wat wil je dan? En hoe ga je dat bereiken?
Ik ben ervan overtuigd dat jezelf blijven trainen bijdraagt in het beantwoorden van die vraag. ‘Je ziet het pas als je het weet en kennis van hebt’. Maar hoe overtuig je de manager of je omgeving? Een certificaat zorgt ervoor dat je in ieder geval aantoonbaar over voldoende kennis beschikt!
Resultaatgericht
Ok, je hebt de training gedaan en het bijbehorende certificaat niet gehaald. Waarom niet? Vaak hoor ik dat men de tijd niet heeft genomen om na de training het certificaat te halen. De training is vaak ingepland in de agenda. Maar het studeren voor een certificering niet. En tja, dan roept vaak het werk, het gezin of het lekkere terrasweer. Begrijpelijk? Ja natuurlijk! Maar zonde is het wel.
De discipline die je jezelf oplegt om wel voor de certificering na de training te gaan levert je zo veel meer op dan enkel het certificaat. Je geeft mijn inziens niet alleen het signaal af dat de over de benodigde kennis beschikt, maar ook dat je resultaatgericht bent en dat je vasthoudend bent in het behalen van je doelen. Ik ben ervan overtuigd dat ook jouw manager en omgeving zien dat je de moeite neemt en gedreven bent in het behalen van doelen. Voor jezelf én de organisatie!
Trots
Ik ben de eerste die het toegeeft. Jezelf langs een meetlat leggen voelt niet altijd comfortabel. Wat als je het niet haalt? Wat denken de anderen dan? Of ook een veel gehoorde uitspraak, “ik heb de kennis nu toch? Wat verandert een certificaat daar nu helemaal aan?”. Allemaal ‘stemmen in je hoofd’ die ervoor zorgen dat de motivatie om ‘je echt even kwaad te maken’ omdat certificaat te behalen verdwijnt.
Maar hoe fijn is het gevoel van het wel behalen van het certificaat? Als ik uit eigen ervaring spreek, geeft het een boost aan je moraal en een groot gevoel van trots! Ik vergelijk het ook altijd met sporten, voordat je gaat heb je het gevoel van ‘ik heb geen zin’, maar als je terug komt van het sporten voel je jezelf vaak goed en erg voldaan. Om deze reden alleen al loont het mijns inziens de moeite om te trainen én het bijbehorende certificaat te behalen. Het maakt je trots op jezelf maar ook je omgeving is trots op je! (wat dat trotse gevoel alleen nog maar meer versterkt).
Leren om te Certificeren
Bij OrangeCrest vinden we het belangrijk om onze specialisten niet enkel te trainen op vakinhoudelijk of persoonlijk vlak. Indien mogelijk kiezen we voor een training waarbij je je kan certificeren vanwege eerder genoemde redenen.
Het is daarbij wat ons betreft dus niet voldoende om een training in te plannen en ervan uit te gaan dat het daarna ‘wel goed komt’. Actieve begeleiding, het challengen en bespreken van het gehele traject tot en met certificeren is een cruciaal onderdeel van de begeleiding in het vormen van het T-shaped profiel van onze specialisten.
Wil je eens sparren over onze aanpak en begeleiding? Of wil je eens een keer aansluiten bij onze interne trainingen (PSM1, PSPO1, PAL),workshops en Table Topics (daarover later meer)? Stuur me een berichtje via de website? Of via mijn LinkedIn.