Als OrangeCrest weten we als geen ander dat surfen de ultieme sport van balanceren is "Ride the wave, don't fight IT". Hierin zien we een sterke verwantschap met de rol van een Product Owner in een agile organisatie. Als je geen balans kunt houden, haal je een nat pak en moet je weer opnieuw beginnen. Deze blog is alweer het vierde deel van de serie over de Product Owner als ultieme surfer.
Niets mooiers om nieuwe ideeën en initiatieven te ontwikkelen, dat is de vibe waar een scrumteam graag in wil werken. Als je stakeholders naar die ideeën kijken, dan kunnen zij minder enthousiast zijn. Reden kan zijn dat ze bijvoorbeeld denken dat het idee te duur is of te weinig gaat opleveren. Zij kunnen (in hun ogen) betere of belangrijker ideeën hebben. Dan zal je als Product Owner een afweging moeten maken.
Aan welk doelen gaat gewerkt worden?
Om de afweging tussen de verschillende ideeën goed te kunnen maken, heeft de Product Owner zijn/haar zintuigen nodig: kan je goed luisteren naar wat er speelt in de organisatie? Waar worden je collega’s en klanten blij of misschien wel chagrijnig van? Hier kan je achter komen door bijvoorbeeld ‘koffie’ te gaan drinken. Met de koffie in je hand ga je op bezoek bij de verschillende belanghebbenden en kun je gebruik maken van bijvoorbeeld onderstaande vragen:
- Hoe druk zijn je collega’s om service te leveren aan klanten?
- Wat is de stemming bij het management?
- Hoe zijn de marktontwikkelingen?
- Wat doen de concurrenten?
- Hoe wil je strategisch reageren?
Op basis van deze geluiden gaat de Product Owner op zoek naar data. De informatie die dat oplevert, moeten helpen in onderbouwen van afwegingen: afwegingen voor de lange termijn, de “stip op de horizon” versus de korte termijn. Dit draagt allemaal bij aan de visie voor ontwikkeling van het product en de uitwerking in een backlog. Het mooie aan de rol van Product Owner is, dat hij/zij de spin in het web is en zodoende de verbinding tussen de business en IT organisatie kan maken. Jij als Product Owner maakt de afweging van datgene wat het meest zal bijdragen aan de waarde creatie. De Product Owner is degene die de knoop doorhakt over aan welke doelen door het scrumteam gewerkt gaat worden.
vooral blijven luisteren
Als je de doelen hebt gesteld ben je klaar om te gaan experimenten: in kleine stappen, sprints, onderzoek je samen met je team en stakeholders wat werkt of mogelijk niet werkt. Daarbij moet je vooral blijven luisteren naar wat er speelt en wat de resultaten zijn van de aanpassingen /verbeteringen om weer tot nieuwe ideeën te komen.
Als het de Product Owner lukt om de belangen goed af te wegen dan is de kans groter dat je samen de goede golf herkent en pakt: de belangenbalans is dan in evenwicht!