Content

De groeiende rol van data in de Telecom

De groeiende rol van data in de Telecom

In deze eerste case uit onze serie "On top of IT" duiken we dieper in de wervelende wereld van telecom, waar onze IT-expert Wikash het voortouw neemt. Als ‘Release Train Engineer’ bij de jongste provider van Nederland trotseert hij met behulp van agile teams de complexe wateren van Business Intelligence.

Make it smart

“Als OrangeCrest consultant word je vaak ingeschakeld wanneer projecten op IT vastlopen.” In de telecom draait het vooral om data. Hoe verzamel en beheer je als provider relevante klant- en aankoopdata? Hoe haal je het maximale uit deze informatie? En welke wetten en regels moeten worden nageleefd? “Een super dynamisch vraagstuk waarbij geen dag hetzelfde is," aldus Wikash.

Hij deelt direct een tipje van de sluier: “Eigenlijk ontwikkelen we zelf helemaal geen nieuwe dingen, maar maken we slim gebruik van bestaande informatie. Dat betekent overigens niet dat we het makkelijk hebben!" knipoogt Wikash. Het werk als IT-consultant is datagedreven en nauw verweven met de commerciële kant. "Je maakt deel uit van de klantreis, maar dan vanuit een technisch perspectief. Het draait om de kunst van de juiste data tonen op het juiste moment.”

Bij zijn opdrachtgever beschikt Wikash’ team over een schat aan klantgegevens die dagelijks groeit. "We nemen privacy en gegevensbescherming zeer serieus," licht hij toe. Met behulp van machine learning kun je met deze enorme bulk aan informatie super slimme dingen doen. Zo kun je de behoeften van klanten voorspellen en hen op het juiste moment relevante diensten aanbieden. “Soms bereiken we zelfs een succespercentage van 90%!”

Agile testing

Als provider wil je natuurlijk je klanten de nieuwste en meest geavanceerde diensten bieden, maar tegelijkertijd moet je ervoor zorgen dat de data die je daarvoor gebruikt up to date en veilig blijft. Wikash vult aan: "Natuurlijk dien je voorzichtig te zijn met klantdata. Alleen al vanwege wet- en regelgeving. Dit is momenteel een hot topic, aangezien nieuwe regels voor de EU ‘as we speak’ worden vastgesteld. Pro-actief als we zijn gaan we natuurlijk niet afwachten en zorgen we ervoor dat software en CRM-systemen hier sowieso aan gaan voldoen. Je moet zoveel op orde hebben, er zijn zoveel regels. Dat is heel complex. Maar dat maakt het juist leuk.”  

Ook toe aan de digitale transformatie? 

Telecom biedt een hoop uitdagingen in een dynamisch speelveld, waarin we talenten zoals Test Consultants, Business Consultants en DevOps Engineers graag de kans bieden om mee te bouwen aan de digitale transformatie van telecommunicatie. Heb jij het in je? Stuur een mail naar career@orangecrest.nl met persoonlijke motivatie waarom jij graag met ons om de tafel gaat zitten en welke competentie jou op het lijf is geschreven. Voeg daar je CV met opleidingen, certificaten en ervaringen bij, zodat we een goed beeld van je krijgen. Wij nemen altijd contact met je op!

Terug