Sinds jaar en dag vinden er binnen de telecom markt overnames plaats. Meerdere merken onder één dak om de verschillende doelgroepen te bedienen, ieder met zijn eigen specifieke producten, diensten en merkbeleving. Maar wat nu als deze diverse systeemlandschappen gemigreerd worden naar één zelfde backend? OrangeCrest draagt zorg voor de Agile aanpak en migratie test werkzaamheden om deze operatie tot een succes te maken.
Wat zijn de uitdagingen:
- Het tegelijkertijd vervangen van de backend en de frontend op basis van nieuwe technologieën
- Werken conform Agile Scrum terwijl een harde deadline wordt gehanteerd omdat de ‘oude’ systemen worden uitgezet
- Bestaande klanten (> 1 MIO) moeten gemigreerd worden, maar hoe ga je om met de nieuwe klanten? De winkel moet tenslotte open blijven
- De backend die uitgefaseerd wordt bevat veel meer en andere informatie dan het nieuwe doelsysteem, hoe migreer je deze data met behoud of verbetering van kwaliteit?
- Hoe zorg je voor een consistente kwaliteit door de hele end-2-end keten van de verschillende IT systemen zoals SAP, Salesforce, web en app?
Welke oplossingen zijn er geïmplementeerd:
- Veel oplossingen voor bovenstaande uitdagingen zijn met de ‘business’ gerealiseerd. Door risico’s in kaart te brengen en de impact te bepalen zijn er keuzes gemaakt in (end-of-life) producten en functionaliteiten
- Om de harde deadline te halen is er continu inzicht in de voortgang van de activiteiten en afhankelijkheden met de andere teams. Alle medewerkers (inclusief Scrum Masters) hebben ook technische kennis om snel impact te kunnen bepalen
- Zodra de nieuwe systemen klaar zijn wordt er gestart met nieuwe klanten, de migratie vind daarna in batches plaats. Door deze risicospreiding is het project beter beheersbaar geworden
- De OrangeCrest RTE zorgt ervoor dat de Release Train in de flow komt; efficiënt en effectief samenwerkende specialisten die doen waar ieder goed in is
- Door de aanpak om de datamigratie op een Agile wijze aan te pakken wordt deze met de nodige creativiteit en flexibiliteit opgepakt met eigen scripts en oplossingen. Daarbij wordt wel rekening gehouden met een groter deel re-work (30%)
- We maken gebruik van een virtueel testteam, testers uit de verschillende teams (SAP, Salesforce, web en app) die gezamenlijk zorg dragen voor de end-2-end regressietesten
Cases
Opzetten van open source testautomatisering bij een grote reizigersorganisatie
Opzetten van open source testautomatisering bij een grote reizigersorganisatie