In Nederland is een netbeheerder verantwoordelijk voor een veilig en betrouwbaar transport van elektriciteit en gas. Deze netbeheerder transporteert naar bijna twee miljoen particuliere, zakelijke en overheidsklanten.
Om ervoor te zorgen dat alle gegevens veilig over alle lijnen lopen en betrouwbaar zijn, moet ook het IT landschap en de bedrijfsprocessen dit ondersteunen. Al deze gegevens worden gebruikt door verschillende afdelingen binnen de organisatie. Enerzijds om de interne samenwerking te verbeteren en meer transparantie te creëren en de waarde te verhogen. Anderzijds om de klantbeleving te kunnen meten en stabiliteit te blijven waarborgen, is het noodzakelijk de volgende stappen te zetten in de digitale transformatie.
Wat was het probleem
- Gegevens (Epics/Features/Stories) worden op veel verschillende locaties opgeslagen
- Gegevens zijn niet traceerbaar
- Team voortgang en keten breed niet inzichtelijk
- Teams zijn niet vanaf alle locaties transparant en toegankelijk
- De doorlooptijd van een release is te lang
- Veel handmatige acties om release uit te voeren
- DevOps mindset ontbreekt
Hoe hebben we dit opgelost
Onze specialisten hebben als lid van een multidisciplinair team bijgedragen aan:
- Implementatie en inrichting van Azure DevOps waarbinnen alle IT en Business teams werken
- Trainen op gebied van CI/CD (Champion en Practice Leader van de Community of Practice CI/CD)
- Inrichten van de repositories, Build/Release pipelines
- Focus op unittesten
- Kortere feedbackloops
- Implementeren van Quality gates zoals Sonarqube, unittesten
- Inrichten dashboards
- Inrichten rapportages (metrics) in PowerBI, zodat er op verschillende lagen in de organisatie inzicht gegeven wordt
Cases
Opzetten van open source testautomatisering bij een grote reizigersorganisatie
Opzetten van open source testautomatisering bij een grote reizigersorganisatie